De praktijkevaluatie van FLY-Kids: een leefstijlsignaleringsinstrument voor kinderen van 1-3 jaar
FLY-Kids: een leefstijlsignaleringsinstrument voor jonge kinderen
DOI:
https://doi.org/10.61431/ap12vn38Trefwoorden:
leefstijl, signalering, gespreksondersteuning, peutersSamenvatting
Inleiding
Het signaleren en bespreekbaar maken van ongezond leefstijlgedrag van jonge kinderen kan bijdragen aan leefstijlverbetering en het voorkomen gezondheidsproblemen. Een leefstijlsignaleringsinstrument zou hierbij kunnen ondersteunen door knelpunten te signaleren, bewustwording te vergroten en ouders gericht advies te geven. Deze studie evalueert “FLY-Kids”, een leefstijlsignaleringsinstrument voor kinderen van 1-3 jaar.
Methode
FLY-Kids bestaat uit 10 meerkeuzevragen over leefstijl, die ouders voorafgaand aan een jeugdgezondheidszorg(JGZ)-consult invullen. De antwoorden worden vergeleken met de richtlijnen en het resultaat is een leefstijloverzicht dat het gesprek ondersteunt en dienst als basis voor eventueel leefstijladvies. Deze studie evalueerde het instrument op effect, haalbaarheid en gebruiksvriendelijkheid volgens eindgebruikers.
Resultaten
Ouders (n=201) scoorden gemiddeld 3,2 (SD 1,6) leefstijlitems buiten de norm; 3% van de kinderen voldeed aan alle aanbevelingen. Ongezonde voeding en schermtijd weken het vaakst af. Ouders en professionals (n=15) beoordeelden FLY-Kids als haalbaar en gebruiksvriendelijk. Het aantal items buiten de norm correleerde positief met het aantal besproken items tijdens het consult (r=0,47, p<0,001).
Beschouwing/conclusie
FLY-Kids lijkt geschikt voor het signaleren van een ongezonde leefstijl en het bespreken hiervan binnen de JGZ. Eindgebruikers beoordeelden het instrument als haalbaar en gebruiksvriendelijk. Verder onderzoek naar de langetermijneffecten op de leefstijl van jonge kinderen is noodzakelijk.
Downloads
Gepubliceerd
Nummer
Sectie
Licentie
Copyright (c) 2025 Marissa Kooij, Koen Joosten, Anne Krijger, Lieke Schiphof-Godart

Dit werk wordt verdeeld onder een Naamsvermelding-NietCommercieel 4.0 Internationaal licentie.